روغن حیوانی ناب ، رهاورد كم نظیر دلفان
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار ایرنا ، وجود مراتع و چمنزارهای مرغوب ، كوه های انباشته از پوشش جنگلی مناسب و گونه های گیاهی معطر موجب شده كه روغن حیوانی تولیدی از دام عشایر و دامداران دلفان از مرغوب ترین روغن های حیوانی كشور باشد و بویایی و عطرخاص آن زبانزد عام و خاص است.

روغن حیوانی دست آورد دیرینه زنان سخت كوش عشایر است كه پس از جمع آوری شیر گوسفندان آن را در درون یك دیگ بزرگ ریخته و می جوشانند.

پس از مدتی آن را از روی آتش برداشته و در گوشه ای می گذارند تا كمی ولرم شود و با ریختن مقداری مایه ماست به آن شیر آن را خوب به هم می زنند و به اصطلاح آن را چین می زنند.

سپس آن شیر را در درون ظرف های كوچك و بزرگی می ریزند و در جای مناسبی آن را خوب می پوشانند.

زنان سخت كوش و پرتلاش پس از طلوع آفتاب به سراغ شیرهای كه تبدیل به ماست شده اند می روند تا آنها را در درون مشك ریخته و با افزودن مقداری آب و نمك به دوغ و كره تبدیل كنند.

پس از زدن مشك، كره بصورت گلوله هایی در درون مشك تشكیل می شود كه جمع آوری می شود.

این كار را تا چند روز ادامه می دهند تا كره به اندازه كافی جمع آوری شود و كره ها را داخل دیگ بزرگی روی آتش می گذارند تا به اندازه كافی بجوشد و پس از تصفیه كردن، روغن سفید و خالصی را با عطر خاص بنام روغن حیوانی تولید می شود.

روغن حیوانی از لحاظ نوع روغن ویژگی آن انواع مختلفی دارد به گونه ای كه روغن بر گرفته از شیر گاو زرد رنگ و روغن برگرفته از شیر گوسفندان سفید رنگ است.

این روغن را در دیار لكستان با عنوان « روغن دان» می شناسند و این واژه بر گرفته از كلمه عربی « دَهُن» به معنی روغن خالص است كه با تغییر واژگانی به « دان» مبدل شده است.

طعم این روغن بستگی زیادی به نحوه خوراك و چرای دام دارد، و به‌ دلیل چرای گله‌های گوسفند در منطقه سركشتی دلفان كه دارای مراتع غنی است ، این روغن از طعم و مزهٔ خاصی كه حاصل گیاهان معطر كوهی می‌باشد برخوردار است.

زنان عشایر با پختن نان محلی بنام كُلیره (kolerah )كه در واقع همان نان مقدس در ایران باستان بوده ، آن نان داغ را با روغن حیوانی آمیخته می سازند و از آن خوراكی بنام چنگال بدست می آید كه به عنوان میان وعده غذایی استفاده می شود

یك كارشناس می گوید:تحقیقات نشان می دهد كه اسید آراشیدونیك روغن های حیوانی به سبب افزایش(hdl) لیپوپروتیین ها با وزن بالا و كاهش (ldl) لیپوپروتیین های با وزن سبك می شوند.

دكتر 'محمد سیف' افزود: از نظر طب سنتی روغن حیوانی دارای خواص فراوانی ازجمله در زمینه‌های استخوان‌سازی، كاهش غلظت خون، چربی‌های زاید شكم، شادابی و سفیدی پوست و سم زدایی از بدن است.

وی گفت: تغذیه سلول های عضله قلب از اسیدهای چربی است كه در روغن حیوانی به وفور یافت می شود.

وی با اشاره به اینكه روغن حیوانی بطور كامل طبیعی است، اظهار داشت: هیچ افزودنی و آسانسی در روغن حیوانی وجود ندارد.

در شهرستان دلفان بیش از دو هزار خانوار عشایری وجود دارد كه نقش مهمی در تولید گوشت قرمز و فرآورده های دامی دارند.

سالانه حدود چهار تن روغن حیوانی در این شهرستان تولید می شود.

هم اكنون ،قیمت یك كیلوگرم روغن حیوانی خالص در شهر نورآباد 200 هزار ریال به فروش می رسد.

روغن حیوانی تولید دام‌های عشایر دلفان به دلیل تعلیف گوسفندان از گیاهان متنوع مرتعی، سرشار از اسیدهای چرب خوش بو و خوش طعم با انرژی بسیار بالاست.

عشایر دلفان هیچ مواد ناخالصی به روغن‌حیوانی نمی‌افزایند و همین دلیل اصلی مرغوبیت و خوش بویی آن است و بسیاری افراد غیر بومی پیش از زمان تولید آن را ازعشایر پیش خرید می كنند.

نبود صنایع تبدیلی و نبود كارگاه های بسته‌بندی در منطقه موجب شده كه عشایر محصول تولیدی را به دیگر شهرها بفروشند.

راه اندازی صنایع تبدیلی موجب می شود علاوه بر ایجاد شغل های جدید عشایر بتوانند محصول خود را به دلخواه عرضه كنند.

7270/630/ 640





:: برچسب‌ها: کنسرت , خیابان , غذا ,
:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: