امر به معروف و نهی از منكر لازمه جامعه روبه رشد است
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ،' سیدمحمد حسینی' روز یكشنبه در نخستین همایش امر به معروف و نهی از منكر وزارت ارشاد كه در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد، افزود: امر به معروف و نهی از منكر صرفا هشدار به شرایط موجود نیست بلكه برای ایجاد شرایط بهتر و آرمانی‌تر است و همگان باید این فرضیه دینی را انجام دهند.

حسینی با بیان اینكه چنانچه جامعه‌ای احساس تعهد و مسئولیت نكند مشكلات عدیده‌ای را در پیش رو خواهد داشت، خاطر نشان كرد: با روحیه‌ای كه ملت مسلمان ایران دارند همواره آحاد مردم به دنبال شرایط بهتر هستند.

عضو كابینه دولت دهم گفت: آنچه در كشورهای اسلامی شاهدیم به خاطر نبودن روحیه امر به معروف و نهی از منكر در آن‌ها است، این كه رژیم صهیونیستی چندین سال در منطقه سلطه دارد و با جنایت‌، حاكمیت خود را استمرار می‌ دهد به دلیل ضعف جامعه اسلامی بوده كه در وظایف‌ خود كوتاهی كرده‌اند.

حسینی در ادامه با تاكید بر اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منكر در جامعه، گفت: هرچه در این راه از روش‌های بهتر و تاثیرگذارتر استفاده شود بطور یقین نتیجه بهتر و مطلوب تری نیز در جامعه ایجاد می شود.

وی تصریح كرد كه در بحث امر به معروف نباید دیگران را تخریب كرده و مچ گیری شود و نه اینكه خود را به رخ دیگران كشیده و اغراق شود، بلكه برای رضای خدا وارد این عرصه شوید.

حسینی یاد آور شد: اگر به دنبال اصلاح رفتار افراد در جامعه هستیم باید با نیت خیر و براساس دستوراتی كه خداوند داده عمل شود و مراقب باشیم كه هر گونه رفتار بد و نادرست نتیجه عكس خواهد داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه این بحث دارای دو وجه است، افزود: وجه اول آن نظارت همگانی از سوی همه مردم در مقابل خطا و اشتباه است و وجه دوم نیز شامل افرادی می‌شود كه شناخت و بصیرت بیشتری دارند.

حسینی افزود: وظیفه داریم ابتدا در داخل مجموعه یك فضای اخلاقی و معنوی ایجاد كرده و به واجبات عمل كرد و از محرمات اجتناب كنیم و در مرحله بعد نیز افرادی كه از شناخت بیشتر و شرایط بهتری برخودارند نسبت به امر بر معروف اقدام كنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مصادیق و نمونه‌های قرآنی در ارتباط با بحث امر به معروف و نهی از منكر نیز اظهار داشت : در این زمینه، مسائل را اولویت‌بندی كرده و ابتدا از خود و اطرافیان خود شروع كنیم و با شیوه دقیق و صحیح اقدام كنیم تا اثرگذار و نتیجه بخش باشد.

به گفته حسینی در مقوله فریضه امر به معروف و نهی از منكر و اصلاح رفتار افراد و جامعه سكوت و بی‌تفاوتی لطمه می‌زند در حالیكه مومن باید این جسارت، شهامت و جرعت را در انجام این فریضه داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه در این میان فرهنگ‌سازی نیاز است تا مبادا جای منكر و معروف جابه‌جا شود، افزود: متاسفانه بعضی وقت‌ها این اتفاق می‌افتد كه نباید اجازه دهیم چنین فضایی ایجاد شود و با ملاحظات بیش از حد كار به این مرحله برسد.

حسینی در ادامه همچنین به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظارت بر تولیدات محصولات فرهنگی و هنری اشاره كرد و افزود: به عنوان مثال امسال دقت بیشتری بر ساخت و تولید برخی فیلم‌های سینمایی صورت گرفت كه می‌تواند یكسری از ایرادات و اشكالات را برطرف كند و حتما سال به سال باید به سوی ارزش‌های اسلامی گام‌های بلند‌تری برداشته شود.

وی افزود: كسی كه ارزش‌های الهی و اخلاقی را زیر سوال می برد نباید انتظار داشته باشد از او تجلیل كنیم یا برعكس كسی كاری براساس ارزش‌های الهی انجام دهد و ما نسبت به او بی‌تفاوت باشیم.

عضو كابینه دولت دهم با تاكید بر اینكه ما پایبند بر اصول و ارزش‌های الهی و اخلاقی هستیم و از آن صیانت می‌كنیم، تصریح كرد كه این درست نیست كسی كه مروج فرهنگ غرب و آمریكا باشد انتظار داشته باشد برایش سوت و كف هم زده شود.

حسینی یاد آور شد: البته در راه عمل به اصول و ارزش‌های اسلامی و مذهبی و دینی شاید برخی هم ناراحت شوند و تمسخر كنند چرا كه وقتی در داخل و خارج جنجال و هیاهو درست می‌كنند احساس می‌كنیم كاری كه كرده‌ایم موثر واقع شده و نتیجه بخش بوده است.

حسینی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالت خطیر و سنگینی بر عهده تك تك ما قرار داده چرا كه عنوان 'ارشاد' برای همگی ما مسئولیت‌آور است و ما با فكر و اندیشه مردم سر و كار داریم بنابراین ابتدا باید خود اسوه و الگو باشیم و بعد آن را در رفتارمان متجلی كنیم.

حسینی با تاكید بر اینكه اگر تولیدات فرهنگی و هنری ما برگرفته از آموزه‌های دینی ،اسلامی و معنوی باشد دیگر نگران این مسائل نخواهیم بود، تاكید كرد:‌ چنانچه در ترویج معروف كوتاهی كنیم دچار مشكلات عدیده‌ای خواهیم شد.

وی ادامه داد، اگر انسان امر به معروف نكند كم كم اهل منكر و تابع همان جمع و جماعت می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد كه باید تلاش كنیم افراد و به ویژه مسئولان در جامعه انتقادپذیر باشند و اگر كسی تذكری داد بپذیریم كه هدف او خیرخواهی بوده و این روحیه را در تمامی مسئولان، مدیران و آحاد مردم جامعه ایجاد كنیم.

فراهنگ ** 1355 **1588





:: برچسب‌ها: عکس ها , نشان ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: