دور جدید مذاكرات ایران و 1+5؛ بزودی/اگر هیات آژانس اتمی صبور بود از پارچین بازدید می كرد
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رامین مهمانپرست روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در محل وزارت امور خارجه، در این زمینه به مكاتبات اخیر 'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استناد كرد.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای شروع مذاكرات با گروه 1+5 اعلام آمادگی كرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مكان برگزاری دور جدید مذاكرات اظهار داشت: كشورهای مختلفی برای میزبانی نشست بعدی اعلام آمادگی كرده اند كه هنوز قطعی نشده است.

وی ادامه داد: از جمله مكان هایی كه به طور رسمی پیشنهاد برگزاری نشست آینده ایران و گروه 1+5 مطرح شده 'استانبول' تركیه است كه باید منتظر توافق نهایی طرفین مذاكره كننده در مورد زمان و مكان دور جدید مذاكرات ماند.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره توافقات احتمالی ایران و گروه 1+5 در دور جدید مذاكرات گفت: این موضوع به دور جدید مذاكرات و مباحث مطرح شده از سوی هیات های مذاكره كننده بستگی دارد.

وی خاطرنشان كرد: همه كشورها در قالب معاهده 'ان پی تی' در قبال پایبندی به تعهد خود در حركت نكردن به سوی اهداف نظامی می توانند از حق دانش هسته ای برای مصارف صلح آمیز برخوردار باشند.

** اگر هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی صبور بود از پارچین بازدید می كرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سووالی درباره فضاسازی رسانه های غربی درباره سایت پارچین، فعالیت های این سایت نظامی را متعارف خواند و تصریح كرد: اگر تیم مذاكره كننده آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر اخیر خود به تهران، صبوری بیشتری داشت و مدت بیشتری را در ایران اقامت می كرد، بعد از توافق درباره مدالیته جدید، امكان بازدید از این سایت برای آنها فراهم می شد.

وی با یادآوری این كه نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این 2 بار از سایت پارچین بازدید كرده اند، خاطرنشان كرد: طرف ایرانی در پاسخ به درخواست جدید برای بازدید، با اصل بازدید مخالفتی نداشته است ولی باید مجموعه همكاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در قالب یك چارچوب و توافقنامه باشد.

مهمانپرست با تاكید بر این كه سایت پارچین فعالیت متعارف خود را دنبال می كند، تصریح كرد: عجله ای كه هیات اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتند و این كه آقای آمانو (مدیركل این آژانس) خواسته بود كه این هیات زودتر برگردد، دیدار از سایت پارچین انجام نشد.

** واكنش به فضاسازی ها

رییس مركز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود به فضاسازی برخی رسانه های غربی درباره فعالیت های انجام شده در پارچین و این ادعا كه ایران به دنبال پاكسازی آثار فعالیت هسته ای در این سایت است، پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این كه همه اطلاع دارند كه سایت پارچین یك سایت نظامی است، گفت: در این سایت فعالیت های متعارف نظامی انجام می شود، بنابراین اظهارنظرها درباره انجام فعالیت های هسته ای نظامی در این سایت دقیق و سنجیده نیست.

مهمانپرست در ادامه ادعای مطرح شده را به لحاظ فنی زیر سوال برد و گفت: كسانی كه از مسایل فنی هسته ای آگاه هستند می دانند كه این فضاسازی تبلیغاتی اظهارات قابل توجهی نیست؛ چرا كه اگر در منطقه ای فعالیت هسته ای انجام شود، آثار آن قابل پاك شدن نیست.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه گفت: از این رو، این اظهارات بیشتر فضاسازی تبلیغاتی است تا این كه نتیجه اقدام عملی و منطقی باشد.

وی تاكید كرد: این گونه خبرسازی ها نه از نظر فنی ارزشی دارد و نه هیچ فرد آگاهی به آن به عنوان مساله ای جدی نگاه می كند.

** ایران خواستار ایجاد جهانی عاری از سلاح های كشتار جمعی

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به فرارسیدن سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه توسط دولت بعثی عراق گفت: ایران استفاده از سلاح های كشتار جمعی علیه بشریت را محكوم می كند.

مهمانپرست گفت: ایران قربانی سلاح های شیمیایی است و بنابراین به دنبال نابودی و برچیدن سلاح های كشتار جمعی هسته ای، شیمیایی و میكروبی و ایجاد جهانی عاری از سلاح های كشتار جمعی است.

وی خاطرنشان كرد: كشورهای تولیدكننده سلاح های كشتار جمعی كه این سلاح ها را علیه ملت ها به كار می گیرند باید نسبت به مسوولیت انسانی خود توجه بیشتری داشته باشند.

سیام**9129**2022**2026





:: برچسب‌ها: سیاه و سفید , وابسته به تکزاس , حزب ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: