صدر عاملی: 'در انتظار معجزه' در ادامه سه گانه زایر ساخته شد
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'رسول صدر عاملی' شامگاه پنجشنبه در نشست نقد و بررسی فیلم ' در انتظار معجزه' در سالن اهالی رسانه سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر، این فیلم را تداوم سه گانه خود در خصوص ساخت آثاری با موضوع زیارت ارزیابی كرد.

در این نشست كه با حضور عوامل تولید این فیلم برگزار شد، 'پریوش نظریه' به عنوان بازیگر اصلی زن این فیلم حضور داشت و 'حمید فرخ نژاد' كه به خاطر حضور در یك اثر سینمایی در خارج از كشور به سر می برد، غایب بود.

عباس علی فاضلی منتقد حاضر در این نشست نیز در سخنانی به نقد این فیلم پرداخت و با بیان اینكه صدرعاملی از زمان ساخت فیلم ' دختری با كفش های كتانی' تلاش كرده است به تجربه گرایی در سینما دست بزند، افزود: تلاش صدرعاملی در 15 سال اخیر برای رسیدن به پرداخت مستندگونه و واقع گرایانه در سینما بوده است.

وی درباره فیلم ' در انتظار معجزه' اظهار داشت: این فیلم در دكوپاژ، شخصیت پردازی و لحن با اشكلاتی رو به رو بود؛ صدرعاملی با بهره گیری از دوربین روی دست ، انتخاب موسیقی و بازیگران سعی دارد تا روایتی مستندگونه ارایه كند اما دكوپاژ فیلم از این اصل تبعیت نمی كند.

این منتقد سینما و تلویزیون افزود: داستان فیلم به جای تمركز روی شخصیت های اصلی روی چند شخصیت می چرخد كه این رویكرد به نتیجه كار لطمه وارد كرده است و بهتر بود داستان روی روابط زن و شوهر تمركز بیشتری داشته باشد.

فاضلی در ادامه درباره لحن فیلم نیز گفت: حركت كند فیلم لحن دوگانه ای ایجاد كرده است كه به داستان ضربه زده است.

** 'در انتظار معجزه' حرف نویی در سینما دارد

'رسول صدر عاملی' كارگردان و از تهیه كنندگان این فیلم با بیان اینكه فیلم های 'شب ' و 'هر شب تنهایی' دو فیلم دیگر وی در زمینه زائر و زیارت بوده است، اظهار داشت: مفهوم زیارت، حوزه چالش برانگیزی است و فیلمساز باید مواظب باشد تا به عرصه خرافه وارد نشود و در عین حال حق مطلب را ادا كند.

صدرعاملی با تاكید بر اینكه 'در انتظار معجزه' در برگیرنده مفاهیم نویی در سینمای ایران است و قصه آن تازگی دارد، افزود: آثاری از این دست پیش از دیده شدن به پیش قضاوت هایی چون 'ساخت فیلم برای خوشآمد دیگران' و یا 'دریافت دستمزد كلان' متهم می شوند كه هیچ یك از این موارد درباره این فیلم صادق نیست.

این فیلمساز درباره لحن این فیلم گفت: فكر می كنم این فیلم از لحنی كه متعلق به سینمای من است تبعیت می كند ضمن آنكه بجز فصل اول فیلم كه پیش از تیتراژ آغازین نمایش داده می شود، هیچ یك از سكانس ها به شیوه دوربین روی دست فیلمبرداری نشده اند.

وی در ادامه به سختی های تصویربرداری در فضای بسته قطار و آن هم قطار در حال حركت اشاره كرد و اظهار داشت: بیش از 50 دقیقه این فیلم 75 دقیقه ای در قطار تصویربرداری شده است كه برای این كار مجبور بودیم 40 روز در قطار تهران - سرخس در حركت باشیم.

صدرعاملی درباره دكوپاژ این فیلم نیز توضیح داد ایرادی كه به دكوپاژ وارد می شود بیشتر به شرایطی است كه قطار در حال حركت ایجاد می كند.

وی افزود: وقتی داستان از بگو مگوهای كلیشه ای آدم ها شروع می شود، تكلیف مخاطب با داستان مشخص است و فیلمساز خوب كسی است كه بداند چه پلان هایی را نگیرد.

این كارگردان سینمایی ابراز امیدواری كرد كه ' در انتظار معجزه' شاعرانگی و تاثیر خود را روی مخاطبی كه ایمان دارد بگذارد.

صدر عاملی ادامه داد: من باید مراقب می بودم كه مضمون فیلم را وارد عرصه خرافه و حتی مسایل ماورائی نكنم و روح خوب زایر بودن را به مخاطب القا كنم زیرا این روحیه در ادیان و همه جای جهان به همین شكل وجود دارد.

وی ایراد برخی خبرنگاران مبنی بر تكراری بودن برخی پلان های فیلم و طولانی بودن آن را وارد دانست و گفت: اكنون كه فیلم را همراه با تماشاگر دیدم تصور می كنم كه باید ریتم داستان تندتر می شد.

این كارگردان درباه كم بودن میزان دیالوگ ها نیز تاكید كرد كه این تجربه دشواری بود كه بازیگر به جای تكیه بر دیالوگ با رفتار و بازی خود مفهوم را به مخاطب القا كند و به همین خاطر از بازیگرانی استفاده شد كه كارنامه قابل تاییدی داشتند.

خبرنگاری از صدرعاملی سوال كرد: اگر ایده اولیه این فیلم برای ساخت یك اثر تلویزیونی بود، چرا از آن نسخه سینمایی تهیه شد كه وی در پاسخ گفت: از بین حدود 13 ایده ای كه برای ساخت سریالی با موضوع زایر به نگارش درآمده بود، تنها فیلم هایی به اثر سینمایی تبدیل شد كه قابلیت گسترش را داشت وگرنه سینمایی كردن یك ایده تلویزیونی كار عبثی است.

فراهنگ 2025 ** 1574





:: برچسب‌ها: قدیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 415
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: