یادواره استاد علی ابوالحسنی برگزار شد
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'رضا داوری اردكانی' روز سه شنبه در آیین یادواره علمی حجت الاسلام علی ابوالحسنی (منذر)‌ گفت: مرحوم ابوالحسنی تاریخ مشروطیت را به گونه‌ای نوشته كه نسبت آن را با دین درنظر داشته است.

وی اضافه كرد: اگرچه مسئله مشروطیت و آیت الله شیخ فضل الله نوری هنوز مسئله‌ای پیچیده است ولی مرحوم ابوالحسنی دانشمند و محققی بود كه مشروطه را به خوبی شناخت.

وی گفت: در تاریخ نویسی گفته می شود مورخ باید بی نظر باشد ولی اگر منظور از بی نظری مورخ، انصاف و راستگویی اوست، بنابراین مورخ باید صداقت داشته باشد.

این استاد دانشگاه اضافه كرد كه همه مورخان تعلق خاطر دارند ولی این تعلق خاطر به معنی تحریف كردن تاریخ نیست، بنابراین مورخ باید امین باشد.

وی یكی از ویژگی های مرحوم ابوالحسنی را صداقت و امین بودن او دانست وگفت:هرچه این محقق بزرگ درباره تاریخ نوشته نسبت آن را با اسلام درنظر گرفته است؛ چون وی تعلق خاطر به اسلام داشت.

داوری اردكانی افزود: ابوالحسنی گفته است چیزی را به دین نبندیم و دین را به چیزی كه نسبت ندارد ملحق نكنیم.

یادواره علمی حجت الاسلام و المسلمین مرحوم علی ابوالحسنی (منذر) مروج مذهب شیعه، نویسنده توانا، محقق و مورخ پیشكسوت به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز در محل این پژوهشگاه با حضور اساتید تاریخ و بزرگان فرهنگ واندیشه برگزار شد.

در این آیین استادان تاریخ و بزرگان فرهنگ و اندیشه، از جلمه علی اكبر ولایتی، رضا داوری اردكانی، حجت الاسلام و المسلمین علی اكبر رشاد، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی جاودان، موسی حقانی، مهدی دشتی و موسی نجفی به ارایه سخنرانی در مورد شخصیت علمی حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسنی پرداختند.

یادواره مقام علمی مرحوم استاد علی ابوالحسنی،‌با همكاری موسسه مطالعات تاریخ معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، خانه مشروطه اصفهان، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، كانون اندیشه جوان، مركز پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی صدرا، موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق(ع)، بنیاد امام رضا(ع) و حوزه علمیه امام رضا(ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و مجمع ناشران انقلاب اسلامی برپا شد.

حجت الاسلام و المسلمین علی ابوالحسنی (منذر) از نویسندگان و مورخان فعال بود كه در سال 1334 در تهران متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات كلاسیك و ورود به دانشگاه، با تشویق اطرافیان خود تحصیلات حوزوی را برای فعالیت های علمی خود برگزید.

نگاهی به اصل ولایت فقیه، میعاد با استاد مطهری شهید راه تطهیر سیمای فرهنگ اسلامی از زنگار غرب‌زدگی و شرق زدگی،‌ تحلیلی از نقش سه‌گانه شهید شیخ فضل‌الله نوری در نهضت تحریم تنباكو، تراز سیاست؛ جلوه‏هایی از سیاست و مدیریت شیخ انصاری و سیاهپوشی در سوگ ائمه نور (ع)، ریشه‏های تاریخی و مبانی فقهی از جمله آثار به جای مانده از این محقق و نویسنده است.

مراسم شب هفت این عالم پنجشنبه شب -یازدهم اسفندماه- بعدازظهر نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا واقع در صفاییه قم برگزار خواهد شد.

فراهنگ**1003**1588





:: برچسب‌ها: مکزیک ,
:: بازدید از این مطلب : 351
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: