24 میلیون هكتار از عرصه های آبخیز كشور زیر پوشش عملیات آبخیزداری است
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش ایرنا، 'سیدرحیم سجادی' روز سه شنبه در مراسم گرامی داشت روز ملی آبخیزداری در زاهدان افزود: این میزان اراضی با اجرای بیش از 22 هزار و 500 پروژه و صرف اعتبار 10 هزار میلیارد ریال زیر پوشش قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سراسر كشور اولویت برنامه های سازمان های جهاد كشاورزی استانها در سال آینده است.

وی با بیان اینكه امسال رویكرد وزارت جهاد كشاورزی بر پایه اجرایی كردن سیستم آبیاری تحت فشار در مزارع كشور بود، گفت: اگر پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در سال آینده به مرحله اجرا درنیاید شاید اجرای سیستم آبیاری تحت فشار با شكست مواجه شود و مشكلات اجتماعی بی شماری را به همراه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در راستای اجرای مفاد قانون افزایش بهره وری بخش كشاورزی و منابع طبیعی و براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است تا پایان این برنامه هشت میلیون هكتار از حوزه های آبخیز را تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار دهد.

وی افزود: همچنین دولت موظف است در این مدت میزان فرسایش خاك را به طور متوسط سالانه یك تن در هكتار كاهش دهد تا بیلان منفی دشتهای كشور جبران شود.

معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری در كشور گفت: راه حل مشكلات چالش آب از یك سو، افزایش جمعیت و نیاز بیشتر مردم به غذای سالم، كمبود آب مورد نیاز بخش كشاورزی، افت سطح سفره های زیرزمینی، كمبود نزولات جوی و كاهش تولیدات كشاورزی ضرورت اجرای طرحهای آبخیزداری را بیش از پیش ضروری كرده است.

سجادی با بیان اینكه آبخیزداری به معنای تامین آب مطمئن و تضمین كننده بخش آب و خاك است، گفت: خوشبختانه امسال دولت بویژه شخص رییس جمهور با حمایت مجلس شورای اسلامی فضای كارهای زیربنایی را به نحو مطلوب در كشور فراهم آوردند و در شورای عالی آب مصوبات مناسب برای اجرای این طرحها پیش بینی شد.

وی افزود: كلیه مصوبات مربوط به حوزه آبخیزداری در شورای عالی آب به مرحله اجرا درآمده و اعتبارات مناسب به استانها تخصیص یافته است.

سجادی گفت: كارشناسان از بین رفتن پوشش گیاهی و كاهش نزولات جوی را ناشی از بروز سیل ها و آلودگی محیط زیست می دانند و برای حفظ حیات بشر باید عوامل اصلی چون گیاه، آب و خاك را در اولویت قرار داد كه در این راستا اجرای طرحهای آبخیزداری و بیولوژیكی موجب حفظ این منابع می شود.

معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: در كشور نیمه خشك ایران بحث حفظ منابع طبیعی و فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری یكی از ملزومات است و در صورت اجرایی نشدن این طرحها امنیت غذایی، شادابی و سلامت جامعه با چالش های اساسی روبرو خواهد شد.

سجادی افزود: اجرای طرحهای آبخیزداری و آب و خاك برای حفظ منافع ملی ضروری است و باعث استفاده صحیح از منابع آب و خاك، جلوگیری از فرسایش خاك و بهبود بهره وری آب می شود.

وی ادامه داد: طرحهای آبخیزداری نقطه شروع حفظ منابع طبیعی

است و طرحهای آب و خاك استمرار دهنده آنها برای بهره برداری بهتر و ممانعت از هدررفت منابع ملی هستند.

سجادی گفت: طبق تفاهم نامه ای كه معاونت آب و خاك با سازمان جنگلها منعقد كرد یكی از بندهای هفتمین شورای عالی آب به اجرای طرحهای آبخیزداری اختصاص یافته و براساس این تفاهم نامه با اجرای طرحهای آبخیزداری در پایین دست قنوات، آب دهی قنوات حداقل دو برابر افزایش پیدا كرد.

7315/2729/330





:: برچسب‌ها: عکاسی , دره عمیق و باریک , مکزیک ,
:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: