همكاری های دفاعی تهران-باكو ،‌تامین كننده امنیت منطقه است
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی ایرنا، سردارسرتیپ'احمد وحیدی ' عصر دوشنبه پس از نشست رسمی با همتای آذری خود در جمع خبرنگاران ، بر توسعه و تقویت بیش از پیش روابط دو كشور در عرصه‌های مختلف تاكید كرد.

سردار وحیدی گفت :‌ اگر مسایلی در خصوص روابط تهران و باكو باشد، مقام های دو كشور می‌توانند از طریق مذاكره رودرو آنها را حل و فصل كنند.

وی با اشاره به مساله منطقه'قره باغ'نیز اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران آماده كمك به حل و فصل این مساله است.

وزیر دفاع ایران ابراز امیدواری كرد مساله قره باغ با اتخاذ راهكاری مناسب و تدابیر لازم به زودی حل و فصل شود.

سردار وحیدی بر نیاز منطقه به آرامش و حفظ وضعیت جغرافیایی موجود تاكید كرد و گفت : باید از هرگونه اقدامی كه مخل امنیت و آرامش، در منطقه باشد جلوگیری كنیم.

وی به روابط دیرینه و تاریخ و فرهنگ مشترك جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اشاره كرد و گفت: با توجه به اینكه دو كشور در منطقه مهم جغرافیایی قرار دارند، لازم است درباره مسایل منطقه‌ای و جهانی به تبادل نظر بپردازند.

** اعتماد متقابلی میان تهران و باكو برقرار است

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز در این نشست خبری، نتایج سفر خود به كشورمان را مثبت ارزیابی كرد و گفت:در این سفر دو طرف در باره موضوعات مورد علاقه از جمله مسایل منطقه‌ای و دفاعی گفت‌ و گو و تبادل نظر كردند.

سپهبد 'صفر ابی‌یف' مشتركات تاریخی، فرهنگی و دینی میان تهران و باكو را مبنای مناسبات و توسعه آن میان دو كشور دانست و افزود: اكنون در مناسبات دو كشور اعتماد متقابل وجود دارد.

وی اظهار داشت دو كشور از ظرفیت‌های گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف برای گسترش بیش از پیش مناسبات و روابط مشترك برخوردارند.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با یادآوری اینكه جمهوری اسلامی ایران از جمله نخستین كشورهایی بود كه استقلال جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخت، خواستار كمك كشورمان برای حل مساله قره باغ شد.

وی در ادامه مبارزه با ترورسیم را وظیفه همه كشورها دانست و گفت: دو كشور می‌توانند با همكاری یكدیگر در جهت مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر همكاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان درادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تحركات رژیم صهیونیستی در این كشور اظهارداشت: همكاری جمهوری آذربایجان با برخی كشورها و نهادهای بین المللی بر اساس قوانین بین المللی است و این همكاریها علیه هیچ كشور دیگری صورت نمی گیرد.

سپهبد ابی یف ادامه داد: هیچ كشوری نیز نمی تواند از خاك جمهوری آذربایجان علیه ایران استفاده كند و هیچ كشوری نیز قادر نیست كه ما را در برابر كشور دوست و همسایه خود قرار دهد.

وی افزود: این موضع جمهوری آذربایجان است كه در هفتم مارس 2012 در بیانیه ای كه در نشست سه جانبه جمهوری آذربایجان ، جمهوری اسلامی ایران و تركیه صادر شده، مطرح شده است.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با بیان این كه این كشور به دنبال تقویت بنیه ارتش خود است گفت: بر این اساس باكو مجبور به خرید تسلیحات مورد نیاز خود است و این تسلیحات هیچ وقت و در هیچ صورتی علیه ایران استفاده نخواهد شد.

سپهبد ابی یف ادامه داد:ما این مسایل را در گفت وگوی رسمی با همتای ایرانی خود مطرح و اعلام كرده ایم كه نباید به مسایلی كه دشمنان ما در رسانه های خود مطرح می كنند توجهی كنند.

وی خاطرنشان كرد: جمهوری آذربایجان كشوری كوچك است و هیچ وقت علیه كشور بزرگی چون جمهوری اسلامی ایران اقدام نخواهد كرد.

سپهبد ابی یف در ارتباط با همكاریهای دفاعی این كشور با جمهوری اسلامی ایران نیزگفت: جمهوری آذربایجان با كشورهای مختلف جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران دارای ارتباطات و همكاریهای نظامی است و این همكاریها با ایران كه كشور همسایه و نزدیكترین كشور دوست و برادر به ما است در سطح خوبی بسر می برد.

وی ابراز امیدواری كرد كه روابط و مناسبات دو كشور در ابعاد مختلف بویژه در زمینه دفاعی در آینده بیش از پیش گسترش یابد.

سپهبد ابی یف با بیان این كه توسعه همكاریهای جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در راستای منافع ملی دو كشور است، گفت: جمهوری آذربایجان خواستار زندگی آزاد و پیشرفت مردم ایران و توسعه بیش از پیش روابط این كشور بویژه در بخش دفاعی با ایران است.

سیام*1478**2023* 1568





:: برچسب‌ها: گل , دوچرخه ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: